top of page
  • Writer's picturevirtasensonja

Elämä on Punk – Ramopunk sydämessä - Osa 1

Updated: Nov 2, 2022

Vastavirralla järjestetyssä Elämä on Punk –tapahtumassa pääsin haastattelemaan tapahtuman juontajaa Hekoa. Heko on toiminut juontajana Elämä on Punkissa useita vuosia.



Photo: Reetta Parkkinen

Tiedustelin Hekolta mitä on ramopunk?

“Se on se nimi, jota käytetään ainoastaan Suomessa. Amerikkalaiset kutsuu sitä Pop-Punkiksi tai PowerPopiksi jopa tai Punkpopiksi. Suomessa Ramonesin vaikutus oli niin iso, ja sitten Ne Luumäet, Pojat ja LuonteriSurf yhtäaikaa breikkas, niin sit se yhdistävä tekijä oli hirveen hyvä sana suomeksi – Ramopunk, jossa se Ramonesin vaikutus kuuluu niin kuin selkeimmin. Tosi monet bändit tunnustaa sitä, että saa biisejä nopeasti aikaan; Ei tarvii hirveen hyvin osata aluks soittaa ja sit on vähän suu virneessä. Siinä on aavistuksen vähemmän totisuutta kuin, jos nojaa enemmän The Clashin tai Sex Pistolsin suuntaan. Näin mä oon sanonut, että siellä on sellainen pilkki silmäkulmassa useimmilla bändeillä.”

Tokihan minua kiinnosti myös se mihin Elämä on Punkilla pyritään? Mikä on tapahtuman tarkoitus?

“Yks on se, että bändit pääsee matalalla kynnyksellä soittamaan. Toinen on se, että tällainen yhteisö pysyy elossa, meiningissä - tapaa toisiaan. Tulee pitkien matkojen päästä - monet tulee aina. Viime kevään tapahtuma myytiin loppuun ilman, että yhtään esiintyjää oli julkaistu. Joka oli sellainen kokeilu, että ‘Jos tää on niin perhehommaa niin ilmoitetaan päivämäärä ja katotaan miten menee.’ No, liput meni tietysti.”



Photo: Reetta Parkkinen

Tämäkin tapahtuma on loppuunmyyty.

“Niin se on se yhteisöllisyyden tuntu. Ja sitten sitä mukaa, kun ihmisiä vanhenee tai niillä on välivaiheita, niin uutta porukkaa tulee, niin sitten se kierto pysyy. Tulee uusia bändejä ja ihmisiä. Helposti myy loppuun.”

Miksi olet valinnut tämän juontajan tehtävän?

“Pysyy ensinnäkin kartalla siitä miten tällä meidän punkilla menee. Sitten tulee yllätyksiä, että näkee uusii bändejä ja näkee ekasta minuutista, että nyt on homma hanskassa. Viime keväänä oli ‘Ongelma’ niminen bändi - näki heti, että nyt on perusasiat tosi hyvin hanskassa. Mä olin, että ‘noniin, jo tän takii kannatti tulla’. Sitten musta on mukava esiintyy, aukoo päätäni ja heittäytyä siihen. Vaikka mä kuinka käsikirjoitan - mä en ikinä pysy siinä käsikirjoituksessa, koska tilanne vie mukanaan. Tää on tämmönen tapa ja sitten toi syyllinen Mika (tapahtuman järjestäjä Mika Vesterinen) istuu tossa - hän kysyy ja sit mä vastaan, että joo kaimmä sit voin tulla, kun ei mulla oo kalenterissa mitään, kun Mika kysyy niin aikaisin, niin en mä voi sanoo, että on mulla hirveesti tässä.”




Photo: Reetta Parkkinen

Ramosoppa päivätapahtuma oli todellakin hauska ja mukaansatempaava. Tässäkin tapahtumassa näkyi ja kuului upea yhteishenki. Oli mukavaa ja turvallista olla. Puhumattakaan Tahdon Voiman toteuttamasta herkullisesta buffetista ja Vastavirran ammattitaitoisesta tarjoilusta.



141 views

Recent Posts

See All

Punkmuseo

Vastavirtaklubin Punkmuseo-iltamissa oli mahdollisuus tutustua 'Tee Se Itse' -opukseen, joka on koottu Punkmuseon 'Tee Se Itse' -näyttelyistä. Näyttelyitä on järjestetty Espoon Sellon kirjastossa syks

bottom of page